Grenzen en kaders

Grenzen en kaders

burnout

Moe

De afgelopen jaren zijn we in ons land en omringende landen ontzettend welvarend geworden. Zelfs in de afgelopen crisis was de welvaart groot. Dat zorgt voor ontzettend veel mogelijkheden op ieder gebied. We worden omringd door auto’s, smartphones en eten. Overal kunnen we snacken en kiezen uit verschillende dranken. Er is veel te halen en niet alleen aan materiële zaken. Vroeger kon je je geliefde alleen kiezen in je eigen dorp of stad. Tegenwoordig is onze wereld zo ontzettend groot dat je wereldwijd wel een partner kan zoeken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een huis kopen aan de andere kant van de wereld? Geen probleem, online kan je een tour door het huis maken, en omdat vliegen ook veel goedkoper is geworden kan je ook zelf gaan kijken en ligt de wereld aan onze voeten.

Hebben we grenzen nodig?

Zoals hierboven beschreven zijn er vele mogelijkheden. Kiezen is lastig. Je kan alles proberen en weer doorgaan naar het volgende. Niemand zal je daar in begrenzen. Integendeel, we geven elkaar de vrijheid.  Ook de opvoeding is veranderd: ouders willen niet meer opvoeden tot gehoorzame kinderen, maar zien liever dat hun kinderen zelfbewuste autonome volwassenen worden, die hun geluk achterna gaan. Maar er is zoveel te achtervolgen dat je daar alleen al ongelukkig van kan worden.En moe, heel erg moe.

Verantwoordelijkheid.

Doordat de hele wereld zo toegankelijk is hebben we wel meer verantwoordelijkheid gekregen. We zijn niet meer alleen verantwoordelijk voor de mensen in onze directe omgeving, maar voor die van de hele wereld.
En dat vraagt om begrenzing. We kunnen het hebben over het milieu maar ook als je bijvoorbeeld een kledingstuk koopt, ben je verantwoordelijk tot aan de kinderen in Bangladesh. Hoe stel je grenzen aan je gedrag? Met hoe meer mensen je in contact staat hoe meer discipline er nodig is.

Het is mooi om te zien dat als de grenzen vervagen er andere grenzen bijkomen. Ik denk dat we niet zonder grenzen kunnen en het is goed om in deze grenzeloze wereld de verantwoording te nemen over onze daden en daarmee grenzen te trekken.

Kaders zijn belangrijk.

Het is ook belangrijk om grenzen of kaders te hebben, voor kinderen maar ook voor volwassenen. Dat is lekker duidelijk. Maar hoe is het dan met onze persoonlijke grens? Ook die wordt steeds opgerekt. In hoeverre kan jij die voor jezelf bewaken en stellen? Heb jij zowel thuis als op kantoor een “open deur” beleid? Kan jij wel eens focussen op jezelf? Hoe duidelijk ben jij in je grens aangeven? Vragen die oprijzen als je de torenhoge cijfers ziet van Burn-out. Dit is niet iets wat je alleen op kan lossen, dit is voor ons allemaal! Wanneer is de grens bereikt voor jou….?

Hoe krijg je Grip op je grenzen?

 

The sky is the limit.

Stress

Stress

Even wat cijfers wat stress betref:

  • Stress is beroepsziekte no1
  • Vrouwen hebben 2x zoveel kans op stress en burn-out
  • “Druk, druk, druk zijn” is compleet acceptabel
  • Meer dan een miljoen mensen per jaar hebben kans op een burn-out

Wat is stress?

Vluchten, vechten of bevriezen, dat zijn de keuzen die prooidieren hebben als ze worden geconfronteerd met direct levensgevaar. Maar in tegenstelling tot prooidieren (paarden) die het levensbedreigende moment snel van zich af kunnen leggen, slagen wij mensen daar niet altijd in. Ook de levensbedreigende momenten zijn door de eeuwen heen veranderd. Was het vroeger een beer die voor je grot stond, kan het nu je directeur of directe collega zijn die je kamer inkomt.

Kenmerken van Stress.

  1. Slapeloosheid
  2. Angstgevoelens (ja ook pleinvrees of claustrofobie)
  3. Onrustig gevoel
  4. Hartkloppingen
  5. Slaapproblemen
  6. Neerslachtigheid

Wat kan je doen aan stress?

Wat een veel gehoorde oplossing is, is om te gaan mediteren, je rust te nemen, ga op yoga etc. Prima adviezen alleen lukt het meestal niet om daarmee je onrustige gevoel te onderdrukken. We worden namelijk vooral onrustig van de gedachten. De gedachten:

Niet goed genoeg te zijn, of dat je geen fouten mag maken, of dat je aan de verwachtingen van je ouders, je partner, je broer, je vriendin moet voldoen. Zo zijn er talrijke gedachten waar je stress van kan krijgen, deze gaan niet uit je hoofd als je, je rust neemt… Ooit is er iets gebeurd waardoor je deze gedachten bent gaan geloven en hier naar bent gaan leven, een beperkende overtuiging geworden en je bent deze overtuiging zelf in stand gaan houden. Het is een overlevingsmechanisme geworden. Het heeft je vast veel gebracht maar er komt ook een tijd om deze overtuiging niet meer te geloven en er afscheid van te nemen.

Wat/wie leidt bij jou tot stress?

Dus ga eens even na bij jezelf? Wat leidt bij jou tot stress? Maak er maar eens een lijstje van, wees eerlijk tegenover jezelf en bekijk dan eens welke gedachten je nog helpen en welke de deur uit kunnen? Als je alles op een rijtje hebt heeft het wel degelijk zin om een meditatie te doen, je yoga mat te pakken, een lekkere wandeling in de buitenlucht te doen, of je rust te pakken. Dan kan alles indalen en zal je zien dat je na een paar keer een helderder hoofd krijgt.

Lukt het niet helemaal?

Het kan natuurlijk zijn dat de beperkende gedachten zo sterk zijn ingesleten dat je er zelf je vinger niet achter krijgt of je moeite blijft houden met je stress level. Dan heb je misschien wat hulp nodig van ons. Tijdens onze training wordt je zoveel mogelijk getriggert om het leven te leven dat je wilt met minder stress. Met een grote dosis zelfkennis weet je waar je valkuilen en kwaliteiten zitten. Leer zoveel mogelijk over jezelf! Socrates zei het al:  zelfkennis is het begin van wijsheid. We kunnen veel leren van de paarden. Deze houden ons een spiegel voor maar zijn ook zoals eerder genoemd in staat, stress van het moment van zich af te schudden. Hoe doen zij dat? Welke parallellen kunnen we hierin trekken en wat kunnen we dan leren…?

info@gripdoorpaardenmiddel.nl

https://www.bramascoaching.nl/grip-door-paardenmiddel/  

Grip op je leven door paardenmiddel